دسته‌بندی نشده

بلنگوی گرد بهتر است یا بیضی؟(معرفی انواع بلدگو های گرد وبضی مناسب شما)

بلنگوی گرد بهتر است یا بیضی؟(معرفی انواع بلدگو های گرد وبضی مناسب شما)

قبل از خرید سیستم صوتی برای خودروی خود، نوع بلندگو را باید بهتر بشناسید. برای پخش صدا در خودرو از بلندگوها استفاده می‌شود. بلندگوها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: باندی و کواکسیال. بلندگوهای باندی دارای شکل گرد و بلندگوهای کواکسیال دارای شکل بیضی هستند. در این مقاله به شما معرفی می‌کنیم که کدام نوع بلنگو گرد یا بیضی برای شما مناسب‌تر است. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کدام نوع بلنگو گرد یا بیضی بهتر است؟

باندهای گرد خودرو به سه دسته ۱۰، ۱۳ و ۱۶ تقسیم می‌شوند. باند ۱۰ کوچک‌تر است و برای نصب در داشبورد ماشین استفاده می‌شود. باند ۱۳ مناسب برای نصب در درب‌های عقب خودرو است و باند ۱۶ برای نصب در درب‌های جلو (داخل درب) به کار می‌رود. هرچند بلندگوهای بیشتر خودروها به صورت فابریک در این سه سایز گرد هستند، اما جایگزین کردن آنها با باندهای بیضی می‌تواند صدای بسیار بهتری را در ماشین ایجاد کند.

باندهای بیضی همچنین به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. باندهای بیضی که آمپلی‌فایر را ساپورت نمی‌کنند: این باندها معمولاً دارای قدرت بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ وات هستند و قابلیت ساپورت آمپلی‌فایر را ندارند. صدای آنها در میان صداهای زیاد دچار نویز می‌شود و امکان استفاده از حداکثر صدا برای آنها وجود ندارد.
  2.  باندهای بیضی که توانایی ساپورت آمپلی‌فایر را دارند: این نوع از باندهای بیضی کیفیت بالاتری نسبت به باندهای معمولی دارند و در صدای بالا دچار مشکل و نویز نمی‌شوند.

تفاوت بلنگو بیضی و گرد

تفاوت بلنگو بیضی و گرد

بلنگو گرد یا بیضی، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل، هر دو شکل اسپیکر بازار خوبی را به خود اختصاص داده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها هر دو را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در ادامه به مقایسه بلنگو گرد یا بیضی می‌پردازیم.

  • کیفیت صدا

شکل گرد تسهیلات بیشتری برای ارتباط میان اجزای مختلف داخل اسپیکر فراهم می‌کند که به تولید فرکانس‌های جداگانه و کیفیت صدای دقیق‌تر کمک می‌کند. در نتیجه، خروجی نهایی از بلندگوهای گرد بهتر از آن چیزی است که در یک بلندگوی بیضی می‌شنوید.

  • طراحی

بلندگوهای گرد، صدای متقارن و پخش بهتر را فراهم می‌کنند؛ زیرا سیگنال‌های صوتی به طور مساوی از آنها پخش می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که در ماشین یا فضاهای دیگر، صدای هماهنگ‌تری دریافت کنید.

  • فضا

بلندگوهای گرد، در مقایسه با بلندگوهای بیضی، فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. بنابراین اگر به ارتقای بلندگوهای ماشین خود اقدام می‌کنید، باید توجه داشته باشید که آیا فضای کافی برای نصب بلندگوهای گرد بزرگ‌تر در دسترس است یا خیر. به‌طور مشابه، بلندگوهای کواکسیال بیضی ممکن است فضای کمتری را اشغال کنند و به‌طور کلی در قاب‌ها و محفظه‌ها نصب شوند.

  • باس

بلندگوهای گرد باس بهتری تولید می‌کنند؛ اما اشغال فضای بیشتری دارند. اگر به دنبال بهبود باس بلندگوهای خودروی خود هستید، باید توجه داشته باشید که نیاز به ارتقای بلندگوهای میان‌رده و توییترها نیز دارید تا کیفیت کلی صدایتان بهبود یابد.

  • هزینه

باند گرد قوی گران‌تر از بیضی هستند و مراحل نصب آنها نیز پیچیده‌تر است. در نتیجه، اگر بلندگوهای جدیدتان بزرگ‌تر و گرد هستند، ممکن است برای تعویض بلندگوهای فعلی خود به ابزارهای بیشتر یا کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

انتخاب باند مناسب برای ماشین

انتخاب باند مناسب برای ماشین

قبل از انتخاب بلنگو گرد یا بیضی متناسب با بودجه و نیاز شما، به این نکات توجه کنید:

  • فضا: ابتدا فضای موجود در ماشین خود را بررسی کنید. لازم است نه تنها فضای مورد نیاز برای بلندگوها را بلکه فضای لازم برای کل سیستم را هم در نظر بگیرید. با ارتقا بلندگو، ممکن است به آمپلی‌فایر بزرگتری نیاز داشته باشید که فضای بیشتری را اشغال خواهد کرد.
  •  کمک حرفه‌ای: آیا به کمک کافی برای نصب بلندگوهای جدید دسترسی دارید؟ نصب بلندگوهای جدید گاهی می‌تواند پیچیده باشد و نیاز به کمک حرفه‌ای داشته باشد. اگر کمک حرفه‌ای در دسترس است، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در غیر اینصورت، مواردی را انتخاب کنید که نیاز به دستورالعمل‌های ساده تر داشته باشند.
  • بودجه: بودجه یکی از عوامل تعیین‌کننده است. بلندگوهای گرد از لحاظ هزینه ممکن است گران‌تر باشند. اگر بودجه محدودی دارید، بلندگوهای بیضی شکل را در نظر بگیرید.
  • کیفیت صدا: قبل از هر اقدامی، مشخص کنید که دقیقا چه نوع کیفیت صدایی را جستجو می‌کنید. بررسی کنید که در سیستم موسیقی فعلی شما چه چیزی نامطلوب است و چه تغییراتی نیاز دارید. اگر به جلوه صوتی کلی بهتری نیاز دارید، آنگاه می‌توانید بهترین شکل بلندگو را انتخاب کنید.

چرا بلندگو گرد انتخاب بهتری است؟

انتخاب باند مناسب برای ماشین

اگر شما جز افرادی هستید که تمایلی به تخریب قسمت‌های خودروی خود و ایجاد هرگونه برشکاری ندارند، بهترین گزینه برای شما استفاده از بلندگوهای گرد است که متناسب با سایز فابریکی خودروتان را انتخاب کنید.

اما اگر برای شما اهمیت زیادی ندارد که برشی در سینی طاقچه عقب یا درب‌های خودرو ایجاد کنید، می‌توانید از بلندگوهای بیضی استفاده کنید. این بلندگوها دارای حجم و پرتاب صدای بیشتری هستند و اصولاً بر روی استیج‌های عقب (طاقچه) نصب می‌شوند.

با انتخاب بلندگوهای گرد مناسب سایز درب یا طاقچه خودروتان، می‌توانید آنها را به راحتی به صورت فابریکی نصب کنید، بدون اینکه نیازی به هرگونه برش یا تخریبی داشته باشید.

میدرنج بیضی

هر بلندگوی حرفه‌ای دارای قابلیت پخش سه نوع صدا است: صدای زیر (توییتر)، صدای حد وسط (مانند صدای خواننده) و صدای با بیس بالا (صدای ساب ووفر). اما در مورد میدرنج، این سه عملکرد به صورت جداگانه انجام نمی‌شود. در واقع، میدرنج قابلیت تفکیک صدا را ندارد و تنها قابلیت پخش صدای حد وسط را دارد.

بنابراین، برای داشتن یک پخش صدای با کیفیت و تفکیک شده، نیاز است که یک ساب ووفر و یک توییتر مجزا به همراه میدرنج مورد استفاده قرار گیرند. با استفاده از میدرنج، ساب ووفر و توییتر مناسب، شما می‌توانید از یک صدای بسیار با کیفیت و تفکیک شده بهره‌مند شوید که از بسیاری از بلندگوها به مراتب بهتر است.

سخن پایانی

انتخاب باند مناسب برای ماشین به صورت بلنگو گرد یا بیضی بستگی به موارد متعددی دارد. انتخاب کنید که به چه فضایی نیاز دارید و می‌خواهید کیفیت صدای شما چقدر باشد. بودجه خود را مشخص کنید و تصمیم بگرید آیا می‌خواهید تخریب و برشکاری روش خودرو شما انجام شود یا خیر. در این صورت می‌توانید بهترین باند ماشین را تهیه کنید.

سوالات متداول

  1. بلندگوی گرد بهتر است یا بیضی؟

بسته به نیاز و شرایط خودرو شما متفاوت است و با بررسی شرایط و نیازهای خود می‌توانید بهترین باند ماشین را تهیه کنید.

  1. رایج‌رایج ترین طراحی برای اکثر بلندگوها چیست؟

رایج ترین طراحی این است که یک جفت جعبه بلندگو با یک باس و یک توییتر در هر جعبه داشته باشید. این به یک مدار متقاطع نیاز دارد که سیگنال ورودی را به فرکانس‌های بالا (که به تویتر می‌رود) و فرکانس‌های پایین (که به باس می‌رود) جدا می‌کند.ترین طراحی برای اکثر 

  1. 3. بلندگوها چیست؟

رایج ترین طراحی این است که یک جفت جعبه بلندگو با یک باس و یک توییتر در هر جعبه داشته باشید. این به یک مدار متقاطع نیاز دارد که سیگنال ورودی را به فرکانس‌های بالا (که به تویتر می‌رود) و فرکانس‌های پایین (که به باس می‌رود) جدا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *